top
logo


Home Allmänt t Uppsnappat Förhindra nya dödsfall!
Förhindra nya dödsfall! | Print |
Tuesday, 03 November 2009 12:16

Nu börjar svininfluensan slå till på allvar. Tyvärr så gör sig antivaccinlobbyn starkt hörd. Det innebär att ett flertal ffa unga och ffa de som tillhör riskgrupper kommer att dö i onödan. V i har bara sett toppen på isberget. Det ÄR en solidaritets fråga att vaccinera sig även om man inte tillhör en riskgrupp (jag gör inte det själv). Framför allt borde alla barnfamiljer vaccinera sig. Riskerna med vaccinet är så oändligt små i förhållande till hur pass allvarlig infulensan i sig kan vara. Så därför skall vi vaccinera oss så fort som möjligt så att vågen av nya fall kan brytas!

GP SVD 2 3 DN 2 3 AB 2 EP 2 D DN4

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3745123.svd
Last Updated on Tuesday, 03 November 2009 17:39
 
Comments
Lägg till ny Search
+/-
Comment
Namn:
E-post:
 
Webbsida:
Titel:
UBBCode:
[b] [i] [u] [url] [quote] [code] [img] 
 
 
Var god och skriv in anti-spam koden som du ser i rutan.
Markus  - Vanliga influensan då?   |62.65.8.xxx |2009-11-03 14:28:25
Förespråkar du årlig massvaccination mot den vanliga säsongsinfluensan också? Den har ju trots allt skördat över 1000 dödsoffer hittills i år bara i Sverige.

Jag tror inte på några konspirationsteorier, jag vill bara att media och allmänheten ska få lite perspektiv på helheten och inse att svininfluensan inte är farligare än nåt annat.
Hobab  - re: Vanliga influensan då?   |192.168.100.xxx |2009-11-03 15:41:03
Markus Skriv:
Förespråkar du årlig massvaccination mot den vanliga säsongsinfluensan också? Den har ju trots allt skördat över 1000 dödsoffer hittills i år bara i Sverige.

Jag tror inte på några konspirationsteorier, jag vill bara att media och allmänheten ska få lite perspektiv på helheten och inse att svininfluensan inte är farligare än nåt annat.

Jag har skrivit om det tidigare bla http://hobab.mine.nu/index.php/Uppsnappat/hur-hoeg-aer-doedligheten-egentligen.html
Jag håller med dig att vanliga influensan är dödligare just nu och jag har tidigare sagt att det är en ålders diskriminering. Nu har vi vaccin mot svin influensan för alla och en massa liv kan räddas om vi uttnyttjar det. Eller tycker du att människor skall få dö i swinflu bara så att det blir rättvist med vanliga flunsan???
D green  - Lobby?!?!     |85.229.68.xxx |2009-11-03 15:54:36
Det finns inte någon antivaccinlobby. Det finns bara en vaccinlobby.
Grym  - Men ingen har ju dött i svinflunsan i Sverige   |212.247.9.xxx |2009-11-03 16:15:48
Så vad snackar du om egentligen? Läser du artiklarna om svinflunas eller bara rubrikerna? för i så fall förstår jag din förvirring. Så du kan lugna dig och lägga krutet på något som räddar mer liv.

Svenska makthavare har gjort ett misstag genom att köpa miljard vaccinet. Skall de slösa ännu mer resurser (sjukvårdspersonalens tid) till att vaccinera hela befolkningen mot något som inte krävt ett enda dödsoffer än när de kan jobba med att verkligen rädda liv på annat håll?

Sjukt säger jag.
Markus  - re: re: Vanliga influensan då?   |62.65.8.xxx |2009-11-03 16:28:09
Hobab Skriv:
Jag har skrivit om det tidigare bla http://hobab.mine.nu/index.php/Uppsnappat/hur-hoeg-aer-doedligheten-egentligen.html
Jag håller med dig att vanliga influensan är dödligare just nu och jag har tidigare sagt att det är en ålders diskriminering. Nu har vi vaccin mot svin influensan för alla och en massa liv kan räddas om vi uttnyttjar det. Eller tycker du att människor skall få dö i swinflu bara så att det blir rättvist med vanliga flunsan???


Problemet är att vaccinet i bästa fall är en kortsiktig lösning. Den skyddande effekten varar i max ett år, vilket innebär att du måste ta en ny spruta nästa höst. Om du istället blir sjuk och tillfrisknar kommer du att vara immun mot svininfluensan och liknande virus resten av livet. Sett i ett större perspektiv gynnar det samhället mycket mer på sikt om befolkningen bygger upp en naturlig immunitet, istället för att vi ska massvaccinera så fort en ny bacill dyker upp.
Hobab  - re: re: re: Vanliga influensan då?   |192.168.100.xxx |2009-11-03 18:31:39
Markus Skriv:
Hobab Skriv:
Jag har skrivit om det tidigare bla http://hobab.mine.nu/index.php/Uppsnappat/hur-hoeg-aer-doedligheten-egentligen.html
Jag håller med dig att vanliga influensan är dödligare just nu och jag har tidigare sagt att det är en ålders diskriminering. Nu har vi vaccin mot svin influensan för alla och en massa liv kan räddas om vi uttnyttjar det. Eller tycker du att människor skall få dö i swinflu bara så att det blir rättvist med vanliga flunsan???


Problemet är att vaccinet i bästa fall är en kortsiktig lösning. Den skyddande effekten varar i max ett år, vilket innebär att du måste ta en ny spruta nästa höst. Om du istället blir sjuk och tillfrisknar kommer du att vara immun mot svininfluensan och liknande virus resten av livet. Sett i ett större perspektiv gynnar det samhället mycket mer på sikt om befolkningen bygger upp en naturlig immunitet, istället för att vi ska massvaccinera så fort en ny bacill dyker upp.

Det är att förespråka att det naturliga urvalet har sin gång och då kan vi ju lika gärna lägga ner stora delar av sjukvården så att bara de starkaste överlever;-) Hoppas du inte har någon i din närhet som tillhör en riskgrupp!!
Markus  - re: re: re: re: Vanliga influensan då?   |62.65.8.xxx |2009-11-03 19:26:37
Hobab Skriv:
Det är att förespråka att det naturliga urvalet har sin gång och då kan vi ju lika gärna lägga ner stora delar av sjukvården så att bara de starkaste överlever;-) Hoppas du inte har någon i din närhet som tillhör en riskgrupp!!


Det får stå för dig i så fall, jag har aldrig påstått nåt sånt. Jag skulle uppskatta om du bemöter det jag faktiskt skriver istället för att övertolka och göra överdrivna jämförelser.

Självklart ska de som behöver vård få det. Och faktum kvarstår att ingen i Sverige som har fått vård har dött av influensan.

Det jag bestrider är rimligheten i att vaccinera 9 miljoner människor för att eventuellt rädda livet på ett fåtal.

På Nya Zeeland blev 11% av befolkningen smittad i "första vågen". 17 personer dog. De resterande kommer att vara immuna när/om nästa våg kommer, vilket kommer att dämpa effekterna på naturlig väg.

Flera hundra människor dör varje dag i Sverige av olika orsaker. Att vaccinera 9 miljoner människor är helt enkelt en insats bortom alla rimliga proportioner för den avsedda effekten. De 2 miljarder kronor det har kostat staten hade kunnat rädda betydligt fler människoliv om de hade spenderats på andra, mer effektiva, förebyggande åtgärder mot nånting som faktiskt är farligt.
Hobab  - re: re: re: re: re: Vanliga influensan då?   |192.168.100.xxx |2009-11-03 20:06:18
Markus Skriv:
Hobab Skriv:
Det är att förespråka att det naturliga urvalet har sin gång och då kan vi ju lika gärna lägga ner stora delar av sjukvården så att bara de starkaste överlever;-) Hoppas du inte har någon i din närhet som tillhör en riskgrupp!!


Det får stå för dig i så fall, jag har aldrig påstått nåt sånt. Jag skulle uppskatta om du bemöter det jag faktiskt skriver istället för att övertolka och göra överdrivna jämförelser.

Självklart ska de som behöver vård få det. Och faktum kvarstår att ingen i Sverige som har fått vård har dött av influensan.

Det jag bestrider är rimligheten i att vaccinera 9 miljoner människor för att eventuellt rädda livet på ett fåtal.

På Nya Zeeland blev 11% av befolkningen smittad i "första vågen". 17 personer dog. De resterande kommer att vara immuna när/om nästa våg kommer, vilket kommer att dämpa effekterna på naturlig väg.

Flera hundra människor dör varje dag i Sverige av olika orsaker. Att vaccinera 9 miljoner människor är helt enkelt en insats bortom alla rimliga proportioner för den avsedda effekten. De 2 miljarder kronor det har kostat staten hade kunnat rädda betydligt fler människoliv om de hade spenderats på andra, mer effektiva, förebyggande åtgärder mot nånting som faktiskt är farligt.

Det är klart att det går givetvis att diskutera nyttan av de 2 miljarderna. Det har du rätt i men ingen kunde veta när beslutet togs om det skulle bli en pandemi likt spanska sjukan eller som det nu blev. Så det är lätt att i efterhand vara efterklok. Hade viruset visat sig mer farligt än vad det nu var så hade vi nog varit mer tacksamma för den investeringen. Visserligen har ingen säkert dött i flunsan än i Sverige men vi vet hur det sett ut i andra länder, folk har dött , och folk kommer att dö i Sverige pga just flunsan. Nu HAR vi vaccinet vare sig vi vill eller ej och då menar jag att det är klokt att vaccinera. Och det är onekligen så att förespråka att inte vaccinera NÄR man råkar ha vaccinet bara för att eventuell genomgången flunsa ger bättre skydd, vilket vi inte kan veta förrän i efterhand, är samma sak som att säga att starkast överlever!

3.26 Copyright (C) 2008 Compojoom.com / Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."

Anpassad sökning

bottom

2009 © Hobab "Järn skärper järn!"